torsdag 7 februari 2013

När man vänder upp och ner på undervisningen

Kursen jag undervisat i vinter, skriftlig framställning för jurister, tog slut i dag. Jag har, som jag skrivit tidigare, justerat min undervisning rätt mycket från tidigare år, och nått väldigt inspirerande resultat.

Bland annat lade jag ut kursmaterialet på nätet och konstruerade i flipped classroom-anda en hemtenta med flervalsfrågor som till stora delar rättade sig själv tack vare att studenterna gjorde den på nätet. För att jag ska slippa ägna dyrbar närstudietid åt att föreläsa om sådant de kan ta reda på själva, och dyrbar rättningstid åt en så begränsande genre som tentasvar. I stället har de fått producera riktiga, juridiska texter om valfritt ämne, bearbeta dem efter omfattande, upprepade responsrundor där de själva fått läsa och kommentera varandras texter och jag nagelfarit dem, och diskuterat skrivprocess, hur man kommer igång, hur man bearbetar och hur man ger respons. Vikten av att tillåta sig att skriva dåligt för att sedan kunna förbättra. Och de tydligt fått se att allas skrivprocess går från mer eller mindre halvbra till bättre för att sedan bli bra. Riktigt bra.

Och jag har läst. Om allt från politiska system och orsakerna till globala skillnader mellan dem till eutanasi. Och lärt mig fantastiskt mycket om världen, språk, undervisning och mig själv. Studenterna är helnöjda och jag är trött som en trasa. Och upprymd. Nu gäller det för mig att elektronisera ännu mer av rutingrejerna, t.ex. bygga upp en bank av tentafrågor och en uppgiftsarsenal som kan läggas ut på nätet, så jag i framtiden kan hålla kursen utan att bli så trött, och för att kunna dela materialet med de generösa kolleger som under de senaste åren hjälpt mig komma igång. För varför nöja sig med att stå och föreläsa när lärandet kan bli så mycket mer interaktivt, socialt och effektivt?

Och så finns det de som väljer att använda sina datorer till att sprida hat. När man kan sprida kunskap i stället.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar