torsdag 21 februari 2013

Bosoner och sake

Arcadia international book shop är en underbar antikvariat i Tölö som så gott som varje dag ordnar kulturella eller vetenskapliga evenemang. Min fina kollega tipsade mig om en föreläsning med Rose Lerner, en ung doktor i kosmologi och en fantastisk föreläsare, som talade om skönheten och symmetrin i partiklar och vad som bryter symmetrin. Hon förklarade, efter flera för mig behövliga mellanled, vad Higgs fält är och varför Higgs boson är en så makalös upptäckt, även om hon var försiktig med att garantera att det är en upptäckt - det finns en risk på 554 miljoner att den statistiska avvikelsen i partikelmönstret beror på en slump och de ska köra testet på nytt i Cern-acceleratorn för att se om samma mönster upprepas. Men om jag har förstått det rätt handlar det om att Higgs boson bekräftar teorin om Higgs fält, och om den teorin bekräftas, bekräftas en hel massa teorier om hur universum har blivit till. Åh, vad jag önskar att Lerner hade varit min fysiklärare!

Sen avslutade vi, utan pappa som var med och hörde på föredraget, med lyxig middag på Gaijin (tack Peppe för tipset!) med kammusslor och sake och hela köret. Jag har en fin man. Och han har en vidunderligh hustru.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar