tisdag 5 februari 2013

Nackdelen med halvårsstipendier

I fjol våras beviljades jag ett halvt års forskarmedel från Nylands nation. Eftersom jag var så lyckligt lottad att jag samtidigt hade finansiering från Svenska Litteratursällskapet frågade jag om jag fick återbetala stipendiesumman för att sedan få den utbetalad i januari i stället, av skattetekniska skäl. Eftersom finansieringen ändå gäller januari till juni 2013 var det bättre att jag fick pengarna först i januari. Problemet är bara att jag inte fick några pengar i januari. Före trettondag var jag i kontakt med nationen och stipendiesekreteraren sade sig ta itu med ärendet direkt, och när jag efter ett par veckor tog kontakt igen fick jag veta att jag måste vänta till slutet av månaden.

Som kom och gick, utan pengar.

Jag förstår ju faktiskt inte vilken bank de anlitar som tar en månad på sig att betala ut ett stipendium, men oavsett vad dröjsmålet beror på borde de tala om för sina stipendiater att ansöka om återbetalda pengar typ ett halvår innan de verkligen behöver pengarna. I djup tacksamhet över att de möjliggör mitt avhandlingsskrivande skulle jag vara än tacksammare om det även vore i praktiken och inte bara i teorin.

Om jag är lyckligt nog lottad att få ett ettårsstipendium från någon trevlig fond från juli till juni vet jag inte hur jag ska få byråkratin att gå ihop. Hälften i juni, hälften i januari? Och vad betyder det i missförstånd och dröjsmål?

1 kommentar:

  1. Shit. Det där är inte kul! Särskilt som man på stipendium kan ha många månader mellan utbetalningarna (jag fick liksom min senaste i november) och alltså inte direkt något överflöd av pengar kvar när nästa borde komma in. Hoppas på ett snabbt klirr!

    SvaraRadera