lördag 23 februari 2013

Klavertramp

Nora lekte för sig själv i nystädat rum och hade lekt där i kanske två minuter. Jag gick bara upp för att hämta min telefon för den händelse att vårt pulkabackssällskap i eftermiddag skulle ha ringt, och sen var det slut på friden.

Simon är borta över helgen och vi har haft en trevlig, om än rätt siamesisk, början på dagen. Te i ensamt majestät lät som rena drömmen men nu håller lilla älsklingen på och skriker om att jag ska leka med henne och jag har inte lust. Inte när utgångsläget är skrik och kommando. Håhåjaja. Kanske ett par timmar i pulkabacken gör oss båda gott.

Mental anteckning: klampa aldrig in på ett barn som leker för sig själv. Hon larmar nog om telefonen ringer.

1 kommentar:

  1. Barn som leker ska få fortsätta leka ifred, gammalt djungelordspråk. En av få visdomar som min mormor uttalat som jag faktiskt tagit till mig. När ungarna leker i endräkt och relativ tystnad åker tidningen, korsordet, te- eller kaffekoppen fram.

    Faktiskt så tror jag att följandet av detta råd har belönat mig rikligt: mina barn är rätt bra på att leka själva. De behöver viss igångsättning, men sedan kan de faktiskt leka i timmar. Om de inte slår ihjäl varann förstås.

    SvaraRadera