fredag 1 februari 2013

Länk för utlandet

Här kan man se en lite nedklippt version av Min morgon också utanför Finland. Det var lite oklart vilken roll jag skulle spela i programmet - jag är ju inte vare sig dialektforskare eller dialekttalare utan det jag kan om dialekter kan jag tack vare mina allmänna svenskstudier och tack vare att jag jobbat med dialektforskare och följt med deras diskussioner. Sedan blev det ju klart att jag inte ledde diskussionen heller, utan det var det de två programledarna som gjorde. Men jag ska väl vara med som språkvetare, bollplank för studiovärdarna med tanke på frågor så där i planeringsskedet och som allmän allvetare om språk, vilket jag absolut inte är. Men kul är det, och nästa månad, på Kalevaladagen, är det tänkt att gästen ska vara en författare jag verkligen ser fram emot att träffa. Jag har bara varit i kontakt med honom telefonsvararledes så jag vet inte om han ställer upp, men gör han det blir det mycket bra.

4 kommentarer:

  1. vaaa roligt att titta på er, du ser ju ut som din mamma, men det hör du säkert varje dag. Arbiggorna skicka mig rakt tillbaka till Finland 1990. Om jag kommer rätt ihåg så känner min syster AnnMaj (tror jag hon heter - i mitten).

    SvaraRadera
  2. Kul att se dig "live"! Du gjorde ett trevligt och proffsigt intryck. Dialekter är intressanta tycker jag som inte har någon.

    /Helga

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack! Det roliga är att jag ur ett finlandssvenskt perspektiv inte heller har någon. Men reser jag till Sverige är jag inte längre norm utan ett exotiskt undantag. Här hemma låter jag som en nylänning: nära huvudstadsvarieteten utan att vara Helsingforsknarrig, utan staccato.

      Radera