lördag 2 februari 2013

Middlesex

Nu är den läst, en av de bästa böcker jag läst på länge. Av någon anledning tog det mig nästan tre månader att komma igenom den, kanske mest för att boken i sin inbundna forminte ryms i handväskan, men den är klart läsvärd. Det är en underbar skröna om en släkt grekiska immigranter i USA, och samtidigt en skrönika över Amerikas 1900-tal. Romanen vimlar av intertextualitet och litterära hänvisningar samtidigt som man lever med personerna - kanske främst farfar och farmor och naturligtvis huvudpersonen Cal.
Familjeband, närhet, avstånd och humorns förlösande kraft. Hur ska jag lyckas välja nästa bok efter en sån här läckerbit till tegelsten?

2 kommentarer:

  1. Den står på min läslista och har så gjort ett bra tag. Vet inte varför jag inte kommit mig för. Vad du ska välja nu? Hm, inte en aning. En annan bok som jag inte läst är Vi, de drunknade. Har du?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nej, inte än! Fast nu har jag plockat upp "Guernica" av Dave Boling, rekommenderad av min mamma som inte läser så mycket men i gengäld läser väldigt bra. Den handlar om byn som general Franco lät bomba sönder och samman i slutet av 1930-talet. Jag har inte läst mycket mer än prologen, men det verkar som om Boling är en mästare på att skildra stämningar.

      Inspirerad av dig har jag precis lånat hem De sju dagarna. Kanske i år blir året då jag även läser Vi, de drunknede - beroende på hur inspirerande läslistan blir. Om det finns en massa bra på den näns jag inte läsa utanför den.

      Radera