lördag 2 februari 2013

Förebilder och mål

Jag läste en gång ett citat av Lettlands president Vaira Vike-Freiberga som sade något i stil med att om en kvinna har chansen till en tung post eller ett förtroendeuppdrag är det hennes skyldighet att ta den. Vike-Freiberga som är känd som en god talare uttryckte sig säkerligen inte så här kantigt, men det där citatet dyker upp i mitt bakhuvud med jämna mellanrum.

För hon har rätt och citatet inspirerar mig. Glastaket finns och man ska ta till vara alla chanser att helst krossa det, eller åtminstone flytta det uppåt. Vidare uppåt. Så därför tackar jag ja till t.ex. teveframträdanden även om jag inte är helt hundra på att jag har något på fötterna i precis dialektfrågor men det kommer andra ämnen som är närmare mitt specialkunnande. En liten röst i mitt huvud försöker viska till mig: tror du att du är någon Mikael Reuter. Den tystar jag effektivt med: nä, men jag kan bli det. Om jag fortsätter forska och jobba med det och hela tiden lär mig nytt, bland annat genom att utsätta mig för situationer där jag tvingas läsa på för att jag inte riktigt kan, kan jag lära mig vad som helst och bli klok som en bok.

Och nej, man ska inte göra saker man inte tror på. Men man ska tacka nej av rätt skäl: för att man inte tror på saken, inte för att man inte tror på sig själv.

5 kommentarer:

  1. Oj så bra skrivet Jenny. Du har alldeles rätt!

    SvaraRadera
  2. Tack! Tillsammans gör vi vad som helst. Kram.

    SvaraRadera
  3. Gick in på arenan igår och tittade på dig/er. Hoppas verkligen du inte blir nån Mikael Reuter, Jenny Syvin är minst lika bra. Helena Palmén också. Hade varit kiva att höra litet mera av er när ni nu en gång var där, men de följer väl sina koncept. Fortsätt att göra vad du tror på och strunta i om du tror att du kan.
    Cara

    SvaraRadera
  4. Kul att det funkar och räcker till. Nästa gäst har bekräftat, det blir jättekul!

    SvaraRadera