onsdag 27 april 2011

Valborg, valborg, valborg ...

sjunger jag till Hangövalsens melodi. Jag älskar vappen och vappen älskar mig. Av alla kalenderfyllor tycker jag första maj är den allra roligaste. Champagne och mjöd i solen, goda vänner, vitsippor, rolig fest på någons gräsmatta och underlig solbränna efter studentmössan. För femton år sedan var jag en nästan nittonårig gymnasist, planerade valborgsfest hos en kompis på gymnasielektionerna och såg fram emot sommaren. På första maj, efter att ha firat valborg hela natten med undantag för en kvarts tupplur på tåget på väg till Kajsis, träffade jag min prins. Han frågade hur det kommer sig att jag doftar så gott och jag svarade att jag varken har sovit, duschat eller bortstat tänderna, men däremot nog ätit sill och vitlökschips, rökt och supit. En kille som tycker att jag doftar gott i det läget är värd en närmare titt, tyckte jag.

Och vet ni, han tål fortfarande att tittas på.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar