fredag 8 april 2011

Deep Sargasso sea

Jag läste precis ut en bok som jag länge velat läsa, Wide Sargasso sea av Jean Rhys. Den var väl så där. Den är skriven på 60-talet som en kommentar till min favoritroman Jane Eyre. Den berättar den galna kvinnans historia, hon som var inlåst på vinden på Thornfield.

Kontentan var väl att hon aldrig fick chansen att bli älskad av mr Rochester, eftersom rykten om henne och hennes familj nådde honom innan de unga tu fick chansen att lära känna varandra. Det som stör mig lite är att jag inte tycker boken är tillräckligt bra för att den ska få kasta en skugga över mr Rochester - jag tycker han är en alldeles bra romanfigur i Jane Eyre utan de tjuriga och härsklystna egenskaper som han tillskrivs av Rhys.

Och Jane Eyre - hon är den bästa av romanhjältinnor. Utan att kompromissa sticker hon ifrån karln som vill göra henne till sin lilla lyxhustru även om det krossar hennes hjärta. Hon äventyrar kärleken, skaffar sig ett eget liv, en utkomst, egna vänner, en förmögenhet och får hela prinsen på sina egna villkor. Lyckliga slut är helt underskattade.

Den som ännu inte gjort bekantskap med Jane Eyre utlovas ett spännande läsäventyr i 1800-talets England.

Du må vara Tarzan, man jag, jag är Jane.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar