torsdag 21 april 2011

Ingen Strömsöpåsk

ser det ut att bli för min del. Jag hade tänkt så här: i kväll har vi barnvakt och byggelibygger lite på vårt hus, äter gott, dricker vin och ser kanske film. I morgon åker vi pigga och utvilade till svärföräldrarna på äggmålning, -krockning och ätning. Resten av helgen blir solig och går i trädgårdsarbetets tecken: vi blir bruna, gården blir fin, alla trivs och det blir bara häärligt.

Verkligheten: jag lämnar jobbet hals över huvud för att ta hem sjuk unge från dagis, själv har jag tistlar i halsen och är sur. Sur över tistlarna och över jobbet som blev ogjort och som i stället görs under påskhelgen eftersom deadline närmar sig. Ingen äggmålning i morgon, i stället passar jag, ensam eftersom min prins representerar familjen, en sjövild unge som är nästan frisk, mina tistlar är kvar, ingen trivs och det blir bara jäävligt.

Eller så får vi en lång, välgörande natts sömn, vaknar som nya i morgon och jobbet har mirakulöst gjort sig själv under natten. Eller åtminstone har jag sovit på saken, så skrivandet går som en dans.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar