onsdag 20 april 2011

Jag lever fortfarande

Som en motreaktion mot stödet för Ulostemassapieru (anagram på ett av våra största riksdagspartier) har jag talat svenska på stan de senaste dagarna. Och vet ni vad: jag lever fortfarande! Jag känner mig precis som vanligt. Möjligen går jag med lite rakare rygg och lite säkrare blick, men vissa bieffekter får man helt enkelt räkna med. Men på det hela taget är jag oskadd, inte minsta tand har jag fått utslagen.

Jag utmanar samtliga läsare att göra mig sällskap. Och att kommentera med era erfarenheter. Sprid ordet!

5 kommentarer:

  1. Haha! Vet du, jag har beslutat precis samma sak! Jag ska tala svenska överallt. Hittills kan jag bara rapportera från Sushi bar där jag alltid talat svenska och från R-kiosken där jag hämtade ett paket från Adlibris. Hon sa inte ett knyst. Bara räckte mig kvittot att skriva under under total tystnad. Jag bara log. Men so far so good alltså. Fortsatt rapport ska följa i bloggen.

    SvaraRadera
  2. Kul att ha en allierad! Hittills har jag varit något av en periodare och hållit på ett tag innan jag har tappat sugen på grund av alltför få framgångar. Men ofta lyckas det ju. Och det mest beklämmande är ju när det visar sig att man talat finska med en annan svenskspråkig, bara av gammal vana. Bara det är orsak nog att testa. Jag insisterar inte på svar på svenska, men fortsätter glatt på mitt modersmål. I dag var det Harry's bar och Makuuni som fick språkbada med mig.

    SvaraRadera
  3. Idag talade jag högt svenska med mitt barn på bussen bredvid en kille med ett hakkors tatuerat på handen. vi överlevde. Talade också svenska i alepa och på mehiläinen. Dom svarade på finska men jag fortsatte på svenska. tillslut sade den ena tack.

    SvaraRadera
  4. Åh, jag har också varit med om det där flera gånger! Man har talat finska ren en lång stund när man kommer underfund med att båda är svenskspråkiga! Sååå fjantigt!
    För övrigt lyckades projektet inte lika bra för min mormor i Kimito. Hon försökte länge på svenska och när det inte gick hem sa hon bara glatt Kiitos! före hon gick ut ur butiken. "Nå tulihan se sieltä!" fick hon till svar. I Kimito!

    SvaraRadera
  5. Haha, Softy, festligt!
    Det blir språkstrid, hör jag. Men det är sorgligt att förbistrade attityder ska få köra över fina värderingar som t.ex. god kundservice och samarbetsvilja. Upp till kamp för servicen! Och samarbetsviljan.

    SvaraRadera