fredag 15 april 2011

Om att skriva

Att skriva är svårt. Den som påstår något annat har nog väldigt begränsade skriverfarenheter. Eftersom jag skriver i arbetet och har jobbat ganska mycket med skrivhandledning är vet jag ganska mycket om skrivprocesser och skriftliga genrer - i teorin. Ändå kan jag skjuta på en skrivuppgift hur länge som helst, och i det längsta dra mig för att visa upp något som jag har skrivit, för jag tycker det är så dåligt. Inte bra om man håller på att doktorera, ska jag säga er.

Därför är det nog nödvändigt att jag bloggar. Jag övar mig i att rasta hjärnan och släppa en text som sällan är bearbetad och jag vet inte vilka ögon som ser den. Dessutom är ju bloggen en genre som har som uppgift att vara personlig och gärna privat, och det kan vara svårt att dra gränsen för vad man vill berätta för folk om. Men en feg blogg är en tråkig blogg, så man ska nog inte vara alltför mån om sig.

I dag har jag hållit en 20 minuters lektion för universitetsdoktorer och -doktorander i hur man skriver klarspråk och varför man ska göra det. Det gick strålande och var hur roligt som helst. Jag tror att det är vad jag ska jobba med.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar