tisdag 4 juni 2013

Skumpa med Ebba och Horace

Ebba Witt-Brattström blev ju professor i litteraturvetenskap vid Helsingfors universitet i höstas. För ett par dagar sedan fyllde hon 60, och det firades i dag i vårt kafferum med skumpa och tjinuskitårta. Det var tjockt med folk på plats och vi stod packade som sillar: för det första var hela hennes familj med fyra väldigt långa söner på plats och dessutom var alla littvetardoktorander där så det var en del extra personer på plats och väggarna bågnade.

Fast jag hann bara svepa ett glas och måste springa till tåget: jag ska på solsemester (läs konferens) till tropiska  Jyväskylä i dag. Kalaset började två och tåget gick halv tre.

Man hinner med mycket på en dag. I morse grävde jag ner lite timjan och salvia i örtagården och beundrade en passionsblomma som precis slagit ut. Men någon tårta hann jag inte.

2 kommentarer:

  1. mycket impad över att du festar med ebba.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är jag med! Hade gärna festat lite till. I stället sliter jag mitt hår med föredrag på engelska.

      Ebba är sjukt kunnig och en jättebra kollega, om man får säga så när man bara är doktorand. Jag är ju inte litteraturvetare själv, men vi sitter i samma korridor. Hon har tagit plats på ett bra sätt, är mycket uppskattad och är en utmärkt föreläsare. Hon är mycket bra för litteraturämnet och insten. Så grattis, Ebba, på födelsedagen och grattis, uni för att vi fick en bra professor!

      Radera