torsdag 6 juni 2013

Jyväskylä - en otippad pärla

Jyväskylä är mycket fint. Det blev bara två dagar och mycket jobb inblandat, men staden ligger vackert vid en sjö och maken till gästfritt folk får man leta efter. Allt går att ordna, folk är glada och stolta över sin stad. Centrum består av betonglådor som andra centra, men ibland dem finns vackra gamla trähus kvar.

Närhelst jag reser i det inre av Finland, till de finska delarna, påminns jag om att språket bara är en liten skillnad, trots allt. Jag sticker inte under stol med att jag känner mig finlandssvensk och att den identiteten finns, men jag är också finländare och känner mig som en av oss alla. Finlandssvenskheten är bara en liten subkultur, viktig för att den är min, men ändå underordnad finländskheten. Det förvånar mig inte att det är så, i stället känner jag mig trygg och hemma i mitt Finland, även när jag lämnar den trygga kusten.

Jyväskylä är pyntat med en massa konst här och där. Roliga skulpturer dyker upp när man minst anar det, och reklam för burleskshower. Nåt sånt han jag inte med, men det var bra ändå. Åk dit om ni är sugna på inrikesturism! Jag varnar ändå för att campingplatserna lär vara undermåliga. Så räkna med att bo på hotell.

3 kommentarer:

  1. Där bodde jag en sommar för att bli mer bekant med den "språkliga skillnaden" som du så elegant uttrycker det! Fin stad!

    SvaraRadera
  2. Även jag har varit i Jyväskylä! Bara en övernattning dock och mycket jobb. Och så minns jag den oerhört tråkiga vägen att köra från Tammerfors.

    SvaraRadera
  3. Restaurang Figaro har en vansinnigt god manchegosallad med nötter. Rekommenderar nästa Jyväskyläresenär att tasta den - åt den faktiskt båda dagarna!

    SvaraRadera