tisdag 11 juni 2013

Norden i mitt hjärta

Krisen i föra inlägget är avstyrd och kursen rullar på. Den första veckan är lite besvärlig eftersom jag inte känner gruppen än, men de deltar med liv och lust i diskussioner och vi samtalar om inställningen till dialekter i våra respektive länder, identitet och i morgon kommer det att handla om finlandismer.

Och vet ni, jag blir så stimulerad av att höra danska, norska och Sverigesvenska runtomkring mig. Och jag blir påmind om hur mycket bättre jag är på att förstå talad danska än talad norska. Större vana, helt enkelt. Och jag förstår att finskspråkiga som inte är extremt bra på svenska har svårt att förstå andra nordiska språk, och inte förstår hur vi kan tala våra respektive språk med varandra och kunna göra oss förstådda. Jag kan förstå att de inte är begeistrade över nordiskt samarbete - förutom när det gäller ämnen där det finns uppenbara fördelar och likheter, till exempel när det gäller välfärdspolitik. Men det tycker jag är synd. För Norden är så jävla fint. Norden är mitt hem.

7 kommentarer:

  1. och mitt, hoppas ni får höra isländska på kursen nån vacker dag!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det hoppas jag med! I fjol skulle vi ha en, men han ville lära sig om finskan så han kom aldrig. Jag vet inte varför dina landsmän inte väljer Nordkurs i Helsingfors!

      Radera
  2. Intressant att du som finlandssvenska förstår danska bättre än norska, det hade jag inte trott! I likhet med andra uppsvenskar har jag lättare för norska (inte de märkliga dialekterna dock, trönder är helt obegripligt t ex). Men övning ger färdighet, jag hade en dansk kollega på förra jobbet och vi lärde varann en hel del.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag har en god dansk väninna som jag känt sedan vi var 13 år gamla, så jag har rest mycket i Danmark i min ungdom. Oslonorska förstår jag väl men i snitt förstår jag danska bättre än norska - om man räknar med dialekterna. Och min danska hörförståelse är nära nog fullständig om vi håller oss till mediedanska och inte sönderjysk eller eventuella subkulturers danska, medan jag inte förstår t.ex. tröndermål särskilt lätt. Älskar båda språken men är helt enkelt mer flytande på danska. På passiv danska. Talar det ogärna, för jag kan inte släppa svenskan, och gillar att parallellspråkigheten fungerar!

      Radera
  3. Nu har jag läst om Nordkurs. Det låter ju helt underbart intressant. Helga, ska du och jag söka till nästa sommar? Jenny, kan du prata in oss eller måste man vara inskriven på ett universitet redan?

    /Anka

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag tror inte man behöver vara inskriven: både i fjol och i år har jag haft deltagare som inte studerar. Så komsi, komsi! Fan vad vi ska ha kul!

      Radera