söndag 9 juni 2013

Min födelsedag, så här långt

Min födelsedag, som är i dag, firades i går av man och barn, med slarvig uppsjungning eftersom jag skulle åka skottspole mellan flygplatsen och studentbostäder för att ta emot nordiska studenter som jag ska hålla Nordkurs för de närmaste tre veckorna. (I samma veva som vi får en hundvalp. Nåväl, som uppfödaren sade, tidpunkten för att ta emot en valp är aldrig perfekt. Med valpvakt och distansjobb fixar vi det.) Jag fick en underbart vacker datorväska för min underbart vackra dator, i brunt skinn. Med nyckelband, fickor för papper och småsaker, stöldförsvårat axelband och andra smarta detaljer. Precis vad jag önskat mig, noga utvald av älskade Simon som har oklanderlig smak. Inte minst när det gäller kvinnor. Uppsjungningen måste ske i all hast på lördag, för sedan reste Simon bort och återkommer först i kväll. Men lugn - jag tänker hämnas genom att åka till Österbotten med Nordkurs på hans födelsedag.

Efter en intensiv dag (tack svärföräldrarna som passade Nora!) som avslutades med besök hos valpen för att träffa den riktiga uppfödaren och underteckna fodervärdsavtalet (det som gör mig till fodervärd för valpen tills hon fött en kull valpar åt uppfödaren och blir vår helt och hållet) hann jag klippa halva gräsmattan tills det var dags att hämta Nora. Efter det stupade jag i säng.

I morse vaknade jag före åtta och fick läsa till nio innan jag blev uppsjungen på nytt av lilla älsklingen. Sedan har vi mest lallat omkring. Jag har bakat tårta till mina föräldrar och min lillasyster som kommer hit om ett par timmar. Nora har ätit vit choklad till frukost och jag har ätit rester från gårdagens välkomstträff med Nordkurs. Jag blev nästan klar med andra halvan av gräsmattan innan gräsklipparen gav mig sin födelsedagspresent: soppatorsk, vilket jag tolkar som att den var generös nog att insinuera att jag borde ägna mig åt trevligare saker på min födelsedag. Och jag tackar och tar emot. Några mohikantofsar kan jag leva med: ni har väl vid det här laget räknat ut att jag inte är perfektionist.

Nu ska jag handla sallad och marinera lite kyckling. Pusspuss, bloggen! Snart får jag champagne!

2 kommentarer:

  1. Grattis, vad härligt att ha födelsedag på sommaren!

    Mippe

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack! Jag får allt på samma gång. Och samtliga namnsdagar i juli. Sen blir det lite glest.

      Radera