tisdag 14 maj 2013

Repris på hemsolen

När bloggen var ung presenterade jag namnet hemsolen och berättade var det kommer ifrån. Eftersom bloggen nu har ett par år på nacken gör jag det igen.

Hemsolen är naturligtvis en litterär hänvisning, till den fina boken Farbror Fedja, katten och hunden av Eduard Uspenskij. Farbror Fedja är sex år gammal och hittar en hittekatt men får inte behålla den för sin mamma. Så han gör det enda rationella och flyttar hemifrån, till ett övergivet hus på landet. Där får han ha sin katt i fred, och dessutom en hund, en ko och dess kalv, en traktor och en kaja som heter Klåfinger.

När vintern är som strängast beställer de en hemsol på postorder. Den hänger de i taket och så har de sommar inomhus. Fast Fedja glömmer bort att det är skitkallt ute och hämtar posten i bara kalsongerna och blir mycket sjuk. När inget annat verkar hjälpa skriver katten ett brev till hans föräldrar som ser till att han får rätt medicin och blir frisk. Till all lycka har de insett vilka förträffliga djur han har skaffat sig, och sagan får ett lyckligt slut.

Viirus produktion för några år sedan var verkligt festlig. Äh, jag måste nog hitta Farbror Fedja på biblioteket - Hemsolens dotter måste ju få veta vem hemsolen är.

Det var i tonåren som jag började kalla mig Hemsolen i familjesammanhang, med en hänvisning till min blida natur, och när bloggen skulle namnges var namnet givet. Den som tror det har med huslighet att göra går fetbet.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar