torsdag 30 maj 2013

Kaxiga namn

Så länge jag minns har Simon och jag talat om att när vi skaffar hund ska den heta Tengil. Nu är ju den lilla leksakshunden jag fått upp ögonen för en hane, så Tengil ska det bli. Bara Simon nu vänjer sig vid tanken. Utan att dessvidare inviga Nora i mina planer visade jag henne tv-klippet med valpen och berättade att den heter Tengil. Hon tyckte det är ett mycket fint namn. I nästa andetag hade hon ändå döpt om den till Tingel. Men det är ju nästan samma sak.

Det är lite som min svågers mjukishund när han var barn. Han ville ge den ett tufft namn som påminde om Tarzan, så hunden fick heta Pupi.

7 kommentarer:

  1. Pupi! Jag skrattar så jag gråter här på kontoret (va! läser blogg på arbetstid, sicken usel arbetsmoral!)

    Och Tingel :-) Det är som Peppe, den spanska kaninen, och Valle Hund, som jag skrev om här: http://alltommittalterego.blogspot.se/2013/02/om-vikten-av-kramdjursnamn.html

    SvaraRadera
  2. Vi hade det också rätt muntert över Noras variant. Inte nog med att jycken är en liten vit rufsvalp som ser ut som en leksakshund - ska den till på köpet heta Tingel blir det nästan för mycket av det goda.

    Fast vi har ju en fallenhet för jönsiga namn här i familjen. Guy-katten och alla avarter av hans namn, Haren (kanin) och Pelle (stor svart blandrashund) för att nu nämna några exempel. Får se var vi landar. Jag börjar i själva verket att tycka att Tengil är lite larvigt, men kan å andra sidan inte backa mitt löfte mot Simon, när han lite motvilligt börjar vekna inför den lilla vita rufsbollen.

    SvaraRadera
  3. Pupi? Betyder dockor på italienska, men vad betyder det på finska? Google translate vill ej samarbeta.

    Tengil är väl ett bra namn! Namn ska gärna vara lite jönsiga och absurda. Min svåger har en bekant vars hund och katt heter Per-Anders och Katten. Underbar kombination.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, det blir nog Tengil. Men jag måste få prova på andra alternativ - eftersom jag gillar människonamn tycker jag Sixten eller Svante vore rätt bra de med. Både på djur och människor.

      Pupi betyder inget - men inte fan låter det som Tarzan!

      Och i smyg hoppas jag lite på att Tingel lever kvar i någon form för det är så absurt. Men det blir absurt bara med Tengil-historien i bagaget.

      Radera
    2. En historia jag inte vågar outa på min egen blogg kommer här: när jag för länge sedan först pratade om att skaffa katt tyckte jag Sixten var ett bra kattnamn. Maken, då sambon, slingrade sig. Tills det kröp fram: Sixten var exflickvännens... vad ska jag nu använda för eufemism... smeknamn? Nom de plume?... äh, ni fattar! På, ja, alltså.. ährm.. ni fattar...

      Organet ifråga är namnlöst i vår relation, för övrigt.

      Radera
    3. Gud, vad festligt! Jag kan väl förstå att man ger könsorganen namn - det gjorde även Lady Chatterley och hennes lover - men att historien kommer fram på detta sätt är ju underbart. Och värre namn kan man ju ge staken.

      Tack för att du delar med dig!

      Vi är också namnlösa. Inget John Thomas och Lady Jane här inte.

      Radera
  4. Min bror fick i tiderna ett marsvin. Han önskade ge det ett maffigt namn, så marsvinet fick heta Rex, Tyronnosaurus Rex. Nomen var inte omen, så ganska snabbt döpte vi om Rex i folkmun, det hariga marsvinet fick istället dras med namnet Heffaklumpen, kallad Heffa.

    SvaraRadera