söndag 26 maj 2013

Estetik

Simon har fel. Han tycker snäckanstolar är fula och jag tycker de är det vackraste som finns. Titta bara!


Ackanamej, jag har ju vårt kök planerat i minsta detalj, med undantag för finansieringen, och kan inte ta hänsyn till petitesser som att Simons sinne för estetik är oförenligt med mitt. Schackrutigt linoleumgolv vill jag ha (obs! linoleum är inte plast utan gjort av cellulosa - ett bra naturmaterial med andra ord), vita skåp eftersom jag inte hittat några snygga gula och denna marimekkogardin:




Hur ska jag få karln att sluta såga mina idéer utan i stället snällt nicka nådigt (om han nu en gång inte vill hjula och hurra) och hala fram plånboken och betala halva kalaset? Är det nån här som är bra på hypnos? Hjärntvätt? Utpressning? Vad ska jag ta mig till?

7 kommentarer:

  1. Ifråga om stolarna är jag rädd att jag håller med din man, men vafan. Smaken är ju som baken. Men gardinen var grymt snygg och schackrutigt linoleumgolv SKA man ha i köket. Det har vi, i sommarstugan. Det heter Marmoleum och var dyrt som skam men så snyggt och så lätt att lägga att det är totalt beroendeframkallande. Det blev ett sånt golv i hallen också, maken la det medan jag var och tränade. Nu måste vi nog ha likadant golv i gästrummet också.

    SvaraRadera
  2. https://www.google.com/search?q=stig+lindberg+fruktl%C3%A5da&biw=1772&bih=1007&tbm=isch&tbo=u&source=univ&sa=X&ei=khCjUdeuOqnV4QTqloDYAw&ved=0CCkQsAQ

    Vi har förresten Stig Lindbergs fruktlåda (vet ej om länken ovan funkar?), blå, i sovrummet!

    SvaraRadera
  3. vi hade linoleum i barndomshemmet i köket. Och vad gäller stolarna tycker jag dom är fina. Män brukar ge sig. Det lönar sig inte bråka med kvinnor för dom vinner.

    SvaraRadera
  4. Det är just marmoleum jag sneglat på. Men i år är det taket som slukar pengarna, så jag får snegla ett tag till. Surfar på mobilen så jag kan inte se på Lindberg, älskar hans tyger. Älskar naturligtvis också hans barnboksillustrationer, framför allt då till husguden Hellsing.

    Tack, Nina, för stolpepp!

    SvaraRadera
  5. Vi lade linoleumplattorna i tamburen på det här viset:
    http://www.johde.net/wordpress/images/kon%20012.jpg

    Barnvakt och barn på bilden.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Snyggt, jag har liksom lite låst mig i schackrutorna och har inte tänkt på att man kan göra andra roliga mönster. Vilken snygg barnvakt ni har!

      Radera
  6. Men ja, KLART de är snygga (om än jag är subjektiv i denna fråga, då äger stolarna). Och vill så ha ljusgrått schackrutiga linoleumgolv.

    SvaraRadera