lördag 14 april 2012

Tyst vår

Jag läser Silent Spring av Rachel Carson och blir mörkrädd. Den är visserligen skriven på 60-talet, så miljögifterna hon talar om är länge sedan förbjudna (till stor del tack vare boken), men i princip handlar boken om hur gifter från bland annat bekämpningsmedel hamnar i grundvattnet, hur de förenas med andra gifter och bildar helt nya föreningar vars skadeverkningar vi inte har en aning om och hur alla kemikalier som alla använder i slutänden påverkar precis alla.

Visst lärde jag mig redan i högstadiet om hur miljögifter koncentreras i organismer och att koncentrationen blir högre ju högre upp i näringskedjan vi kommer, men jag har nu inte orkat koncentrera mig på miljöfrågor på sista tiden annat än att jag försöker låta bli att konsumera vettlöst, både kemikalier och annat, och sorterar så gott jag kan.

Till all lycka vet vi i dag mer om kemikalier och deras skadeverkningar, jag menar DDT är förbjudet sedan länge, men man kan ju inte direkt påstå att kemikalierna skulle bli färre. Men hur mycket kirskål jag än har i mina rabatter kan jag inte påstå att jag någonsin skulle ha känt mig frestad att strö roundup på skiten - jag menar, det säger ju sig självt att ett ämne som dödar ogräs inte är nyttigt för annat heller, och att ämnet inte magiskt försvinner bara för att kirskålen gör det. Dessutom bor vi på blyförorenad mark, så det känns lite aningslöst att gå och göra situationen värre med vett och vilja.

Jag har turen att ha ett blod som mygg inte är särskilt förtjusta i, så det är lätt för mig att peka på och skratta åt alla veklingar som lever i ett moln av Off hela sommaren. Och visst tar även jag fram Raidburken när det är het och svettigt och svårt att sova och sen kommer de irriterande jävlarna och surrar kring mina öron, och gör mig galen genom att ta små stickprov bara för att konstatera ja visst ja, här var den här typen som smakar skit. Och så väljer de Off-Simon, som får bett stora som bölder och följaktligen ser ut att ha akne, blöjexem och svinkoppor över hela kroppen. Men att tro att man skulle kunna utrota hela myggpopulationen, som man naivt trodde i USA efter andra världskriget, utan att det får konsekvenser för hela ekosystem och dessutom förgiftar precis hela näringskedjan inklusive homo sapiens, är ju bara för dumt. Fast det säger jag i en värld där man genom försök och misstag vet att det är dumt att sprida gifter. Och försöker hitta på bättre gifter, som bara ska ta kål på en viss art. Och gång på gång misslyckas.

Ack, efter Silent spring tänker jag ta en feelgoodroman. Synd bara att feelgoodgenren oftas bara lämnar mig så ruskigt otillfredsställd.

1 kommentar:

  1. Och många av de gifterna är förbjudna bara i västvärlden :-( Lyssna på Matens pris, eller läs Bomull, en solkig historia om hur avlövningsgifter och annat skit används i såväl sojaproduktionen som bomullsodlingen... Sånt som odlarna blir sjuka eller t.o.m. dör av, för att vi ska få billigt kött eller billiga kläder att slänga bort efter en kort tids användning. Jag blir så frustrerad. Det är så svårt att försöka leva vettigt.

    SvaraRadera