onsdag 18 april 2012

Min bästa prinsessbok

Per Gustavsson skriver böcker om tuffa prinsessor. Den allra finaste av dem är När prinsessor vaknar om natten. I den boken vaknar prinsessan mitt i natten av konstiga ljud från källaren. Det är källartrollet som har vaknat och han äter prinsessor. Men då måste ju prinsessan se till att han somnar om, så det inte sker en olycka. I källaren träffar hon ett flertal medhjälpare som hon vinner över på sin sida genom att vara orädd och hygglig. Förutom att medhjälparna är festliga älskar jag den här boken för att den är den klassiska folksagan så trogen. Det sker upprepningar - dialogen när hon träffar en ny figur låter alltid likadan - och budskapet är utmärkt: om du delar med dig av vad du har till någon som behöver det bättre kommer du ändå i slutändan att ha just precis det du behöver.

Däremot tycker jag att de allra sämsta barnböckerna är de glansbildsvackra men totalt innehållslösa sagorna. Sagor som någon fått slarva ihop för att det ska finnas text till någon nuttig konstnärs bilder. Ofta är de här böckerna pekböcker. Totalt värdelöst säger jag - men å andra sidan är det ju böcker som verkligen ingen saknar om ungen skulle våldta dem bortom oigenkännlighet.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar