måndag 12 september 2011

Jag blir mer och mer förälskad i internet

Jag har hittat en helt fantastisk webbplats: librivox.org. Det är ett projekt som läser in gratis ljudböcker. Det är fråga om gamla verk, av upphovsrättsliga skäl, d.v.s. ett slags Project Gutenberg fast för ljudböcker.


I kväll, och ungefär tjugo kvällar framöver, kommer jag att lyssna på "On the Origin of Species by Means of Natural Selection, or the Preservation of Favoured Races in the Struggle for Life", det vill säga boken där Charles Darwin redogör för sina teorier om arternas uppkomst genom naturligt urval.


När jag blir stor tänker jag bli bildad. Och internet är, om man väljer klokt, den uppfinning som allra bäst gör bildningen till ett allmängods. I kombination med tekniska lösningar som når alla. Tack vare librivox behöver man inte ens kunna läsa. Och man kan baka äppelpaj medan man bildar sig.


Tillbaka till Darwin.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar