söndag 11 september 2011

Höstblåsor

Min vän Susanna bloggar om höstblåsor, eller enterovirus som det egentligen heter. Samma åkomma härjar på Noras dagis. I går fick hon hög feber och inga andra symptom, och när nu blåsorna på fingrar, tår och mun uteblev, tog hon saken i egna händer och brände dem på köksplattan. Se där, tre präkiga blåsor på vänstra handens pek-, lång- och ringfinger. Nu har hon också!

Den tappra lilla kocken gick att trösta med kallt vatten, pronaxen och närhet. Jag kunde berätta om hur jag som vuxen använde fingrarna för att känna efter om plattan var het. Det var den. Blåsor på exakt samma fingrar, men jag brände de två yttersta lederna, inte bara fingertopparna. Fast det är onödigt att tävla med Simon. Han har tuttat på sina byxor medan han hade dem på sig, så jämfört med honom är tre fingrar ingenting.

Nej, vi har inte barnskydd på spisen, vilket är ansvarslöst. Men just precis den här gången hade vi nog inte använt det i alla fall, för far och dotter stekte bacon och ägg till frukost åt mig, och det var liksom en del av juttun att Nora fick vara med och steka. Det var bara att fadern trodde att det skulle räcka med att säga att spisen är het och inte får röras. Till all lycka blev det inte värre än tre brända klåfingrar. Och tre klokare familjemedlemmar.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar