onsdag 3 april 2013

Vad jag saknar i vetenskaplig stringens kompenserar jag med charm

Essän för kursen i universitetspedagogik, version ett är inlämnad. En vecka försenad. Åtta sidor svammel utan tillstymmelse till vetenskapliga referenser. Eller om jag är snäll med mig själv, vilket jag ju är, har jag skrivit hur jag har utvecklat en kurs som jag har hållit tidigare, hur det gick den här gången, vad jag lärde mig och hur jag kommer att utveckla kursen vidare. Och fortsätter jag vara snäll med mig själv, vilket jag ju gör, ger jag mig en klapp på axeln för att kursen blev så bra. Inte perfekt - det finns gott om saker jag kan fortsätta utveckla - men alldeles jättemycket bättre än när jag höll den i fjol och inte var den så tokig då heller.

De förändringar jag gjorde är baserade på teorier om responsens betydelse för inlärningen och vikten av att aktivera studenterna och göra dem delaktiga i kunskapsskapandet. En massa fina artiklar som jag läst någon gång i fjol höstas men som jag inte hunnit referera till för version ett. Nåväl, version två har inlämning om tre veckor. Tills dess ska jag väl hinna. Om två veckor åker jag till Barcelona. Om jag lämnat in då belönar jag mig med en handväska. Till.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar