måndag 15 april 2013

Klara tankar

I fredags satt jag på ett intressant seminarium hela dagen, och i ett ögonblick där jag lät tankarna vandra kom jag att tänka på en sak. Och det är att jag i mitt arbete försöker göra för mycket utan att tänka igenom vad jag gör. Och förr eller senare går jag i lås. Så jag har skrivit in en halv timme tankearbete utan dator varje morgon för att starta arbetsdagen. En halv timme för analys av vad som är viktigast just nu, se över aktuellt avhandlingskapitel med helikopterblick och analysera vad som ska stå i kapitlet, vad som hör ihop med vad och hur jag kan anpassa arbetet i takt med att planen ständigt ändras på grund av att verkligheten ändras. Se över, justera hela tiden i stället för att justera först när jag tappat bort mig, hålla prioriteringarna och så vidare.

Så jag tog mig en liten tankeställare på fredag eftermiddag och såg över var jag är i skrivprocessen, på vilket sätt kapitelstrukturen har ändrats i takt med att jag kommit att tänka på nya saker och aspekter och vad jag därmed gör bäst i att göra i dag när det är måndag. Och vet ni, i dag är jag rent rasande effektiv.

Nu hoppas jag att jag lyckas unna mig en stunds kontemplation varje morgon. För i vanliga fall handlar jag helt i enlighet med följande aforism:

"I går kväll lade jag mig full av goda föresatser. I morse gjorde jag precis som vanligt."

2 kommentarer:

  1. En så god idé. Det första jag gör är sätter på datorn och kollar mailen. Ska fundera på ditt sätt!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hittills funkar det bra! Ska bara försöka komma ihåg det också.

      Radera