tisdag 16 april 2013

Kom sen inte och säg att jag inte lever som jag lär

Jag gillar inte rosa, rosetter och hjärtan. Det vet alla som känner mig. När Nora var en liten grönsak till baby valde jag bort det rosa, rosetterna och hjärtana till förmån för elefanter (Okej, elefanterna var faktiskt rosa. På brun botten.), katter, blommor, bilar, ränder och vad som helst. Personligen tycker jag de små huvudbanden med rosett som man kan trä på huvudet på små skalliga flickebarn så att det inte ska undgå någon att de har snippa är för jönsiga för att få finnas - ingen kan väl med bästa vilja i världen mena att de är nätta utan deras enda syfte måste ju vara att de markerar kön. Kan man inte ha en liten snippa på bandet i stället? För att göra det ännu tydligare?

Visst fick även Nora gå med bedårande små koltar och klänningar - tills hon blev stor nog att vägra. Och vägrandet höll i sig till för ungefär ett år sedan: nu går det bra med klänning och favoriten är en hisklig chockrosa trikåklänning med en katt på magen. Katten har världens blingblingigaste paljettrosett. Jag tycker det är roligt att handla med min dotter och låta henne välja själv. Fast på sätt och vis har jag redan valt bort det värsta i och med att vi mest handlar på Polarn och Pyret. Det är dyrt, vi handlar inte jättemycket utan kör med ganska mycket arvegods. Men det är skönt att veta att jag faktiskt kan låta henne välja vad hon vill ha med gott samvete. HM:s barnavdelning är förfärlig i jämförelse. Jag gick in för jag hade sett en rolig mössa med kakmonstret på ett barn och ville se om de hade den i affären. Det hade de inte. Däremot hade de den här:

som är rubbad av flera olika anledningar. Det finns hur många arga fåglar som helst. De har olika roller och saknar kön. Jag har väl lite undermedvetet utgått ifrån att fåglarna är honor eftersom de är så arga över att någon har stulit deras ägg. Den vita fågeln lägger till och med exploderande ägg så att man ser det. Vilken hane gör det?

Och så kommer HM och uppfinner en flickfågel. På rosa botten. Hon tillåts minsann inte vara arg men däremot gullig. Och för att ytterligare avväpna flickfågeln lyckas HM klämma in inte färre än fyra hjärtan förutom det underförstådda som finns på den andra hörluren. Det fanns en blus till. Den hade samma fågel (precis som i smurfarna finns det bara en flicka, ju) och texten Love.

Inte bara röstar jag med plånboken på andra kedjor än HM - dessutom kan jag inte släppa loss min fyraåring i affärer med puckade värderingar för jag vill inte ta strid om blusar med larvigt texttryck på engelska som hon inte förstår. För det har betydelse. För mig har det det.

Men samtidigt vill jag inte neka henne valfriheten. Precis som hon slapp gå i klänning (även om jag insisterade på att man klär upp sig till fest och då blev det spindelmannenkostymen) vill jag inte heller neka henne den rosa världen. Den finns, hon får välja den, men jag vill erbjuda alternativ. I dag fick jag min chans.

Jag skulle till Tarjoustalo för att köpa skosnören och batterier. Jag stannade till vid deras pysselhylla eftersom vi kommer att resa till Barcelona i övermorgon och vi behöver flygpyssel. Klistermärkeshäften är väl det smartaste pysslet tänkte jag, inga pennor som rullar omkring och klottrar. Och klistermärkeshäften hade de. Det blev ett med dinosaurier, ett med djur, ett med prinsessor och ett med Hello Kitty. Det roliga med de tre förstnämnda är att klistermärkena är fotografier och det står informativ text om djuren, dinosaurierna och prinsessors liv. Blir prinsessor alltid drottningar? Klistermärkena är foton på juveler, pardansande par i gnistrande latinopaljettklänningar, antikviteter från Vinterpalatset, drakar, rustningar, grodor och till och med skelett. Dessutom finns där både Neuschwanstein och hoppslott. Layouten är givetvis övervägande rosa.

Jag vill låta henne välja men samtidigt är hon bara fyra år gammal och då tycker jag det är helt okej att kvalitetsgranska alternativen och välja vilka de ska vara. Jag ser det lite som att välja bort läsken och godiset och låta henne välja fritt bland grönsakerna, fisken, frukterna och andra nyttigheter.

6 kommentarer:

  1. Cute Bird? CUTE BIRD??!?!?!

    Den skulle jag vilja skjuta iväg riktigt långt bort.

    SvaraRadera
  2. Och jag skulle vilja skjuta den i arselet på den som kom på den. Hårt.

    SvaraRadera
  3. Har de rättigheterna att göra sånt??? Vill inte tro att de skulle ha fått/fått köpa dem!
    undrar Elianne

    SvaraRadera
    Svar
    1. Vet faktiskt inte. Men skumt är det ju. Jag kan förstå prinsessan Leia i Star Wars-Angry Birds, där har ju alla fåglarna roller, men den här blusen är ju för hemsk.

      Radera
  4. Det värsta jag sett i klädväg var en rosa body i stl 62 med texten: "Does this diaper make my butt look big?" Från Citymarket. Det var så hemskt så jag ännu skrattar vanmäktigt.
    /Matilda G

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hehe. Host. Fastnar i halsen. Inte kul. Helt vidrig. Så fostras en anorektiker.

      Radera