lördag 30 mars 2013

Påsk versus jul

När jag var liten kunde jag inte förstå att pappa föredrog påsken framom julen. Nu förstår jag honom precis.

Vädret: bra påskväder är trevligare än bra julväder. Längre dagsljus, fina vintervidder eller gräs och krokus på påsken, fina vintervidder på julen. Om vädret är dåligt är det inte så stor skillnad mellan jul och påsk förutom mer och längre dagsljus på påsken.

Maten: jag älskar lamm. Skinka är gott men inte lika bra som lamm. Ägg är jättegott, speciellt à la faster Amanda. Sill och rom kan man äta båda helgerna. Och jag gillar faktiskt memma.

Förväntningarna: färre förväntningar, mindre stress i påskatider, speciellt inför. Visserligen gillar jag att julhandla och slå in paket, men förr eller senare tar inspirationen slut och det blir tråkstressigt.

Musiken: julmusiken är mer men påskmusiken är bättre. Jag firade skärtorsdag hos mamma och pappa, åt raclette och lyssnade på Matteuspassionen i radio. Jag älskar julhymner och carols, så de kan nästan mäta sig med Matteuspassionen. Nästan.

Lediga dagar: påsken ger fyra lediga dagar varje år. Julen innebär pussel och ibland inte särskilt mycket ledigt.

I går firade vi hos Simons föräldrar och det var en fin dag. I dag ska jag lära Nora cykla, läsa ut For whom the bell tolls (äntligen, den är rätt seg) och umgås med goda vänner. I morgon gör vi inget alls förutom eventuellt badar i vår mysiga gårdsbastu. På måndag påskkalas hos mina föräldrar. Och sedan är det april!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar