lördag 9 mars 2013

Några riktigt bra böcker

Det skrivs så mycket bra böcker på svenska i Finland just nu. Jag började på Kaj Korkea-Ahos roman Gräset är mörkare på andra sidan i måndags och har knappt kunnat släppa den efter att den högg tag i mig på första sidan. Den är ruskig och superbra med trovärdig dialog på dialekt - jag önskar att jag bara kunde pausa resten av mitt liv för att få läsaläsaläsa. Sedan hade jag förmånen att få språkgranska Hannele Mikaela Taivassalos vampyrroman Svulten som flörtar med den gotiska skräckromanen som genre och är mycket bra. Den har en vacker art deco-pärm och Taivassalo har skrivit in sig själv i en kameoroll vilket jag tycker är kul. Det finns också en festlig inbrottsscen i boken, och väl beskrivna Helsingforsskildringar.

En tredje roman jag rekommenderar är Johanna Holmströms nyutkomna Asfaltsänglar som handlar om det konfliktfyllda förhållandet mellan mor och dotter där den finländska modern konverterat till islam och är strikt troende, medan dottern kämpar med de fördomar och den rasism som möter ungdomar med en annan hudfärg. I bakgrunden sitter en pappa med utländsk bakgrund och ett betydligt mer avspänt förhållande till sin religion. Holmström är påläst och man lär sig mycket om islam och konvertiter samtidigt som romanen innehåller starka beskrivningar om unga kvinnors vardag.

Ulla-Lena Lundbergs Is har jag inte läst än.

Jag önskar mig ett parallellt liv som jag kunde ägna åt läsning och Arbiskurser.

4 kommentarer:

  1. Is tyckte jag jättebra om. Agaat var förresten sjukt seg, så om ni inte får en massa poäng för den är det kanske inte värt det... Läste den i bokcirkeln jag höll på bibban. / Nora

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag ger Agaat en chans. Men först måste jag återuppta tråden med de böcker jag övergav för Gräset. Nåt annat bra jag ska läsa?

      Radera
  2. Nå några romaner som jag tycker är himla himla bra (du har säkert läst största delen men i alla fall):

    Siri Hustvedt: Vad jag älskade
    Lionel Shriver: Vi måste prata om Kevin
    Yann Martel: Berättelsen om Pi
    Erlend Loe: L
    Alex Schulman: Skynda att älska
    U-L Lundberg: Leo
    Åsa Linderborg: Mig äger ingen

    /Nora igen

    SvaraRadera
  3. Martel, Loe och Linderborg har jag läst och Hustvedt och Schulman har jag i hyllan. Tack för tipset! Linderborg läste jag för många år sedan men påmindes om den när jag läste Alakoskis Oktober i Fattigsverige - en mycket bra bok som är svår att skaka av sig, och väl är det. Nu har jag äntligen kommit in i For whom the bell tolls av Hemingway, och den är dramatisk och oerhört känsligt skriven. Jag hade väntat mig en mer macho roman och är positivt överraskad, även om vägen in i boken var ganska lång.

    SvaraRadera