söndag 17 mars 2013

Fakta om papper

Denna soliga södag har jag funderat på papper, och vem som uppfann A4-formatet. Eftersom min man inte visste konsulterade jag internet och blev klokare - jag älskar internet och wikipedia.

A-serien togs fram redan efter franska revolutionen i samband med att SI-systemet utvecklades. Man (inga namn nämns) ville ha ett enhetligt pappersformat där alla format kan åstadkommas genom delning, och man valde formatet 1189 x 841 mm, vilket utgör en kvadratmeter. Det är A0. Delar man det fyra gånger får man A4. Formatet slog inte igenom på allvar utan föll i glömska, men togs till heders igen 1910 då nån tysk ville ha enhetligt papper och så småningom fick världen med sig.

Nu har jag nördat nog och går ut i solen. Nora och jag ska samla kvistar och bygga en fågelholk som får påskpynta vårt hem.

1 kommentar:

  1. Tala inte med mig om A4. Det var ett helsike att få argentinska myndigheter att godkänna A4 för det är inte deras formella pappersformat. Eller de facto godkände det inte. Fick printa på A3 och sen klippa och klistra. Tydligen mycket mer officiellt på det sättet... ?? Varför kan man inte ha ETT format för hela världen?! (Detsamma gäller också dvd:n, eluttag och allt annat krafs.)

    SvaraRadera