lördag 5 januari 2013

Ett queer nytt år

Halva hösten har jag läst Middlesex av Jeffrey Eugenides. Den är jättebra. Lättläst och fin men är en tegelsten med långa kapitel så jag har inte kommit så långt. En familjeskröna med och om grekiska immigranter i Detroit är det i varje fall, och huvudpersonen är hermafrodit - därav titeln. Har som sagt inte på långa vägar kommit till slut men njuter så att jag suger på den som på en karamell. Och nu sitter jag i tåget, helt impulsivt på väg på teater med mig själv, på Ångrarna. Den handlar om två transpersoner som genomgått könskorrigering men ångrat sig. Det lär vara extremt ovanligt men pjäsen är skriven utifrån en radiointervju med två verkliga fall. Varav den ena kallar sig Orlando. Litteraturnörden gillar. Återkommer med recension.

Mitt enda nyårslöfte är att se mer teater.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar