måndag 28 januari 2013

Barnböcker just nu

Vi är inne i en intensiv läsfas, Norisen och jag. Bilderböcker varvas med kapitelböcker och jag introducerar favoriter och de slukas i rask takt. Ligger hon i sin säng en kvart i nio blir det två sagor eller kapitel, annars bara en, och det är bästa tänkbara morot eftersom sagolösa kvällar inte verkställs utom en gång då hon bara inte slutade trotsskrika och man kan inte läsa för någon som bara skriker, jag försökte till och med. Till all lycka var det en engångsföreteelse och lika traumatisk för mig som för henne. Här kommer en lista och en snabbrecension:

Lillebror och Karlsson på taket
Karlsson är fräck och Lillebror snäll. Man sätter nästan i halsen, så fräck är han, men det är kul. Karlsson på taket flyger igen är nästan ännu roligare för där förekommer den hemska fröken Bock, Husbocken, som får passa Lillebror när pappa är på arbetsresa, mamma vilar upp sig efter ett sammanbrott och Bosse och Bettan är på sjukhus. Låter traumatiserande men vår förhärdade unge tyckte det var festligt. Det tyckte jag med, och mina föräldrar som tjuvlyssnade för vi läste den på landet i somras. Det blev samling kring Karlsson flera gånger varje dag och de stunderna hör till våra finaste minnen.

Bockarna Bruse i badhuset
En jättefin bilderbok i översättning från norskan som Nora fick i fyraårsgåva från Katja med familj. Den är våldsamt rolig. Trollet under bron har inte gett upp hoppet om att få sätta i sig Brusetrion utan hon beger sig till badhuset för att retas. Fast retas bäst som retas sist. Underbar fulsnygg bilderboksestetik och kul språk. När den stod högst i kurs läste vi den flera gånger per dag.

Jimmy Knapp och Lukas lokföraren
Jag kom på mig med att censurera lite, men om man beaktar att den är skriven 1960 går det att bortse ifrån ord som negerpojke och det exotiska i att vara svart utan att för den skull avfärda hela boken. På slutet kommer jag på mig själv med att censurera lite till, i feministisk anda, för att prinsessan insisterar på att Jimmy går i skola och ska lära sig läsa, för hon vill kunna se upp till sin man och tycka att han är klokare än hon, vilket ger en inte alltför fördelaktig bild av författaren Michael Ende som 30-åring (ja, han var typ giftasvuxen när han skrev boken!), men det är ett spännande äventyr både för stora och små. Det finns en fortsättning som vi inte klämt än, med det kommer!

SVJ
Jag impulsköpte den i lördags för att lägga i min presentgömma, men sen fick Nora en släng av något och var lite ynklig i lördags, så det blev läge för present fortare än jag anat. Och sen dess har vi läst om jättar med namn som Blodsugaren, Inälvsslukaren, Slaktarpojken och Benknoteknapraren. Och om SVJ, Stora Vänliga Jätten förstås. Och Sophie, som är huvudperson. Enligt Roald Dahl hans bästa bok och jag är benägen att hålla med. Vackert är det, dråpligt roligt, spännande och vänligt.

Trollvinter, Kometen kommer och Trollkarlens hatt
Nora är på god väg att bli en Bokhora så vi läser mycket och mer avancerat än jag hade räknat med. Själv tyckte jag muminböckerna var lite skrämmande: inte bilderböckerna, dem älskade jag som barn, men kapitelböckerna tyckte jag hade en skrämmande underton. Min lilla unge är tuffare än jag, eller så är hon inne i en ganska okänslig ålder, för hon tyckte om både Kometen kommer, Trollvinter och framför allt Trollkarlens hatt. Den sistnämnda är kanske roligast och barnvänligast, men varken den dåraktiga ekorren som dog för att den glömde att den inte fick se isfrun i ögonen eller det faktum att hela världen blev grå gjorde några bestående, läskiga intryck på junior. Tvärtom: mera mumin, var responsen.

Det går bara så rackarns fort att läsa kapitelböcker för en så tacksam publik. Vad ska vi läsa sen? Har ni tips?

2 kommentarer:

  1. Vi är inne på ganska samma linje som du: Tove Jansson, Roald Dahl, Astrid Lindgren. En förkortad version av Nils Holgersson hittade jag på bibban och den var en stor hit. Kalle och Chokladfabriken älskade femåringen. Efter att vi läst boken såg vi filmen, men den var för skrämmande för treåringen. Sommarboken har vi också läst då vi plöjt igenom alla muminböcker här hemma (vissa 2 ggr). Jag trodde aldrig de skulle orka med Sommarboken, men båda två lyssnade ivrigt (och frågade en massa).
    Det blir lite av utmaning att hitta nya böcker faktiskt, då vi plöjer igenom ca 1 kapitelbok/vecka. SVJ hade jag helt glömt, den ska vi absolut låna från bibban!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag hittade Kalle och Chokladfabriken i en kasse med arvegods, men Sommarboken hade jag inte tänkt på. Vi har den som ljudbok, läst av Tove Jansson. Kanske något för bilen? Ska testa!

      Radera