fredag 7 oktober 2011

Lyckan kommer i rutiga kassar

Omsider tar jag mig samman och recenserar Keittiökaveri, ett företag som underlättade livet för oss förra veckan och kommer att göra det igen. Redan nästa vecka.

Konceptet är enkelt: du beställer mat och recept för fem middagar hem till din dörr. Ni lagar maten själva men slipper fundera, planera och handla med blodsockerhärdsmälta och griniga barn. Idén är fantastisk och utförandet är mycket väl godkänt.

Webbplatsen är lättmanövrerad och ser trevlig ut. Det är lätt att komma igång: registrera dig som användare, logga in med bankkoder och kreditkort, kolla om du är intresserad av veckans meny och beställ. Inget tjafs som i bokklubbar att man måste komma ihåg att avbeställa, här ska man aktivt beställa matkassarna. Minst en dryg vecka i förväg. Om du beställer på söndag får du din leverans åtta dagar senare.

Den goda framförhållningen är ett litet minus, likaså det faktum att man inte hinner laga måndagsmaten om  man inte har sena vanor. Vår kasse kom vid åttatiden. Helt inom ramarna för det utlovade, och det hade jag också räknat med. Eftersom jag inte visste om jag skulle vara hemma hade jag lagt en kylkasse utanför dörren. Efter att varorna levererats ringde budet och meddelade att han hade lagt frysvarorna i kylkassen. Det här kan man ju göra också om vintern för att örter och sådant ska överleva om kassarna måste stå ute en liten stund.

De fem dagarnas mat består av råvarorna till fyra olika rätter: en av rätterna räcker till två dagar. Vår första vecka, d.v.s. förra veckan, bestod av mexikansk tomatsoppa, pasta med bratwurstsås, gös på grönsaksbädd och dragonkyckling. Bratwurstpastan och dragonkycklingen nådde himmelska höjder och kollegorna sneglade lystet på min lunchlåda. Gösen var inte helt prima, den kom fryst och smakade lite för fiskigt, något som företagarna själva också märkte. Tomatsoppan som innehöll Go Greens chili sin carne blev för stark. Min man älskade den, jag kunde äta den även om det brände och Nora, tre år, ville inte ha mer än lite. Och annars älskar hon tomatsoppa.

Recepten var lättlagade tycker jag. Visserligen är jag skitbra på att laga mat, men jag tror att mindre rutinerade också fixar det. Framför allt för mindre rutinerade kockar kan det här vara en riktigt bra skola. Maten är tänkt att räcka till en familj på två vuxna och två ganska stora barn. För oss som är två vuxna och ett litet barn räcker det till lunchlåda. Vi var inte alla hemma alla kvällar, så jag frös in rester, vilket jag har haft nytta av denna vecka då vi inte beställde någon leverans. Varorna är i mån av möjlighet närproducerade och fräscha. Jag tror det ingår fisk, vegetariskt, kyckling och kött varje vecka. Maten passar alltså för allätande familjer utan allergier - men jag tror att företaget säkert vill utöka sortimentet till att innehålla också vanliga specialdieter om potentiella kunder signalerar efterfrågan. Vissa varor, som kryddor, ris, olja och buljongtärningar förväntas man ha hemma men det är ju bara smart.

Här kan ni läsa hur snäll och tålmodig jag blir när jag får hemkörd mat. Min familj vill ha Keittiökaverimat igen och jag tycker priset, 90 euro per vecka, är skäligt. Men sen får man komma ihåg att handla frukost och sallad också, för det ingår inte.

Jag ger företaget 4 + av 5: leveransen överträffade mina förväntningar och de var höga. Jag känner nämligen Markus och vet vad han går för i köket. Nu under Nobelveckan känns det aktuellt att kommentera affärsidén med ett ord: Äntligen!

4 kommentarer:

  1. Trevligt! Hur funkar det om man till exempel är vegetarian?

    Eller jag kunde ju fråga dem direkt istället för att ha dig som informatör.

    SvaraRadera
  2. Jag tror inte det funkar än, men fråga!

    SvaraRadera
  3. Hej Jenny, hej Peppe! Får jag först på nåt sätt uttrycka hur själaglad jag blir över en sånhär recension. Nu finns det här inlägget bland mina bokmärken, och varje gång jag drabbas av en släng av tvivel, ska jag plocka fram det, läsa och på det sättet påminna mig om att vi gör en bra grej. Tack!

    Peppe: Tyvärr har vi inte hunnit så långt i produktutvecklingen att vi skulle erbjuda en vegokasse. Det skulle kännas fint att kunna göra det, men vi börjar med en grundkasse (se Jennys beskrivning) och sedan får vi se vart det tar oss. Det finns många varianter man kunde/borde erbjuda, men än så länge kör vi med en likadan kasse till alla.

    SvaraRadera
  4. Kul att det var till glädje. Det var det för oss också. Jag hoppas det har lyft som det ska och att det fortstätter. Men jag kan tala om att rätterna marknadsför sig själv i köket på jobbet: en och annan frågar vad jag har för gott i min låda och det berättar jag så gärna!

    SvaraRadera