torsdag 27 oktober 2011

Systrar

Min lillasyster sitter i ett flygplan på väg till Argentina. Tillsammans med flera andra systrar till mig - lyrsystrar. Jag sjöng i Lyran i elva år. Där har jag fått de vänner som är viktigast för mig i dag. En del är betydligt äldre eller yngre än jag men de jag träffar mest sjöng in ungefär samma år som jag.

Mina år i kören lärde mig mycket om musik, en avsevärd mängd med fantastisk lyrik och att inte döma ut folk efter första intrycket. Men den viktigaste lärdomen är att påståendet om att kvinnor inte funkar i grupp är skitprat. Den här insikten blir bara starkare med åren.

Jag tror det är så här: förtryckta människor förtrycker. Fattiga och utsatta människor utan makt att påverka sina egna liv har sämre förutsättningar att stötta varandra, medan fria individer som har kontroll över sina liv och är till freds har bättre. Kvinnor har i olika tider och på olika plats haft sämre möjligheter till kontroll än män och har eventuellt därför haft sämre förutsättningar att samarbeta, vilket blir en ond cirkel och har gett upphov till myten om kvinnlig grälsjuka. När förutsättningarna är goda och var och en har möjlighet att göra sina egna val väljer folk i allmänhet att sträva efter det allmänna bästa.

Gruppdynamik är alltid knepigt och det här löser Lyran genom att lotta ut rumsindelning när kören reser eller har läger. Medlemmarna lär känna andra lyror än stämkompisar och gamla bekanta och alla får en chans att komma med. Efter tre veckor i Australien och Singapore våren 2000, och fyra olika rumsindelningar var jag ganska väl bekant med hela kören, trots att det bara var mitt tredje år och vi var nästan femtio stycken, dirigerade av fina Kari Turunen, en lysande dirigent och konstnärlig ledare, som samtidigt hade förmågan att vara en av flickorna.

I dag är det Jutta Seppinen som dirigerar Lyran, och det är en fin kör som erövrar en ny kontinent. Jag är vemodig men inte avundsjuk, för jag har valt att stiga tillbaka och bli harpa, d.v.s. medlem i Lyrans understödsförening. Ett lika fint nätverk, med ännu större åldersspridning - om än inte lika aktivt.

En riktigt lycklig och helt fantastisk resa önskar jag alla lyckostar som är med på resan.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar