fredag 14 oktober 2011

Vin till maten

Jag kom hem vid sjutiden i går kväll, mina kära ännu senare: de hade varit på äventyr tillsammans. Ur kylen plockar jag det mest lättlagade min matleverans hade att erbjuda och det blev kycklingsaltimbocca (kalvvarianten hör till mina favoriträtter) med varm sallad på körsbärstomat och sockerärter. Och färsk spaghetti. Ett litet plopp senare hade vi trollat upp en vinflaska, ett litet skrap senare stod ett tänt ljus på bordet och sedan var det fest. Nora älskar vid det här laget "rutig mat" (grönvitrutig, inte rutten på dialekt) så hon var lycklig, medan Simon och jag suckade av välbehag och knappt gav oss tid att tala med varann. För att riktigt komplettera lyxen avslutade jag med ett par skedar vuxenglass. En burk ingen annan i familjen gillar, så jag får ha den helt för mig själv!

Ge mig ett glas vin till maten och jag somnar som en sten. Bredvid en liten snusande gourmet. Vin till maten är en fälla: jag får ingenting gjort mera den dagen. Men det kanske inte är meningen alla dagar. En trött kväll som hade alla ingredienser för en praktkatastrof blev nu ett minnesvärt torsdagskalas. Och fredagen, den är utvilad och glad. Skål för det!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar