måndag 24 oktober 2011

Som din kraft, så skall din dag ock vara

Susanne Ringell, författare till litterära juveler som Av blygsel blev Adele fet, Vara sten och En god havanna, har i det sistnämnda verket skrivit en liten historia där jag knyckt rubriken ifrån. I verkligheten går raden i psalmen: "som din dag, så skall din kraft ock vara", underförstått att gud ser till att man har kraft att klara av sin dag vad den än bär med sig. I Ringells text är budskapet tvärtom: huvudpersonens dag fylls av just precis så mycket jävlighet som hon med nöd och näppe klarar av.

På något sätt tycker jag det känns trösterikt.

Och Av blygsel blev Adele fet är den mest läslockande titel jag vet.

2 kommentarer:

  1. En Maria (också känd som hon som brukar ge komplimanger för stövlarna)24 oktober 2011 kl. 11:18

    Oj, och jag som blir avskräckt av titlar av den där typen. Hundraåringen som steg ut genom fönstret och försvann var jag också väldigt skeptisk till just på grund av titeln men är nu glad att jag vågade ta mig an den.

    SvaraRadera
  2. Adele består av 28 (en för varje bokstav i alfabetet) berättelser på ca tre-fyra små sidor var. Om du tycker den är dålig har du inte förlorat särskilt många timmar på att läsa den. Finns i Forsthusets bibba, låna den, vetja!

    SvaraRadera