söndag 11 december 2011

Summa summarum sexton tromboner

Sedan hon på kort tid såg dels Cirkus Finlandias underbara Graziella som gick uppochner i taket spelande trombon, dels en förkejka till Humpsvakars 50-årsjubileum har Nora talat om att hon vill spela trombon. Det är ju inte direkt något juniorinstrument, jag menar, man måste ha lite längre armar än en treåring, men vackert är det, både för ögonen och öronen. Jag hejar och har köpt en blå blockflöjt för julklapssäcken, även om hon vägrat lyssna på att de flesta blåsare börjar med blockflöjt. Jag tänker att hon nog tycker om att tuta när hon väl får flöjten i händerna. Och jag är en knäpp förälder som visserligen har förbjudit alla leksaker med elektroniska ljud, men å andra sidan inte störs ett dyft av halvbra dragspelsspel eller pianoplink.

På vägen hem från luciamarknaden och den allmänna julyrseln klev liten musiker i vardande och jag in på järnvägsstationen och möttes av en ensemble på sexton tromboner som spelade julmusik. Soundet var underbart mjukt och behagligt sångbart för mig som är alt - så jag nynnade med lite för mig själv och kände hela kroppen fyllas av Härlig är jorden och Arkihuolesi kaikki heitä. Nassen beundrade musikerna med stora ögon och jag tror faktiskt att vi skakade av oss en stor del av vardagens bekymmer där och då.

Men blockflöjten må vara hur blå den vill - efter dessa sexton dragbasuner kommer den att stå sig slätt.

3 kommentarer:

  1. Låt henne lyssna på Nils Landgrens 2 julskivor då, typ på Spotify. Han om någon trakterar trombon...

    SvaraRadera
  2. Tack för tipset! Vi ska avnjuta den mellan spyorna. Nora har risig mage och vi är hemma.

    SvaraRadera
  3. stackars liten Nora. Krya på er. Krampuss Nina

    SvaraRadera