onsdag 14 december 2011

Fudge

När jag är sjukt trött känner jag mer för att rådda än städa. Därför lagade jag fudge i dag. Jag har aldrig lyckats med fudge, men efter att ha skaffat en ny sockertermometer och fått till en smörkola som skulle få Martha Stewart att rodna av skam gjorde jag ett nytt försök.

Den stelnade inte.

Sen läste jag i ett annat recept att fudge måste vispas i fem minuter. Jag vispade bara tills den tjocknade. Nu undrar jag hur jag ska få den tillbaka i en balja ur smörpappersformen så jag kan vispa den lite till. Eller så får komposten en tidig julklapp. Eller jag kinuskisåsförgiftning. December är fullt av svåra beslut. Jenny - Martha 1 - 1.

1 kommentar:

  1. Ja! Fudgen måste vispas ordentligt tills den blir lite matt i färgen. Antingen direkt efter koket är färdigt, eller efter att den svalnat till typ 50 grader om man vill få en betydligt mjukare konsistens. Om det blir kola så är det bara att koka upp igen och prova på nytt. Om du har den på ett smörpapper och inte får loss den så kan du ju värma i micro eller ugn (beroende på form) för att sen hälla ut. Sen kan du ju göra dig av med smörpapperet för det verkar ju inte fylla sin funktion om fudgen inte lossnar...;)
    /David

    SvaraRadera