söndag 11 december 2011

Julkitsch

I mitt barndomshem var granen traditionell med flaggor, halmgrejer och bollar, och mina försök att kitscha till den smugglades undan när jag sov. Jag tänker inte svära på att jag inte kommer att bli morsan som pyntar om i smyg, men tycker att traditionen med att alla får välja en kitschpumla per man per år är rolig. I synnerhet som vår julgransfot kollapsade och gjorde mosaik av alla mina ikeakulor i fjol. Den alerta läsaren inser att nya ikeakulor inte är ett alternativ trots att de är fina, och mina försök att fynda ersättande på loppis har misslyckats: jag har bara hittat buckliga plastkulor.

De nya glitterdrömmarna är i lite matt glas och glittrar lagom mycket. De hade små trädgårdsdvärgar också som var ljuvliga, men jag lade band på mig. Om jag älskar dem lika mycket nästa år tillåter jag mig att slå till.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar