torsdag 29 december 2011

Mitt bästa julpyssel

Under mellandagarna brukar jag roa mig med SvD:s litterära citattävling. Ett år var temat flytt, någon gång har det varit opera, katter, murar och julkalas. I år handlar det om girighet. Fyra av citaten lyckades jag pricka direkt, ett har klarnat efter lite funderande och fem går jag bet på. Inte ens internet gör det superenkelt, men man kan alltid googla fram listor på franska författare för att försöka komma på vilka författarna är, och sedan försöka para ihop dem med rätt citat.

Dessutom har jag fått en kindle i julklapp, så det blir litteratur för hela slanten. Inte för att jag är särskilt ledig, men den håller mig sällskap på tåget. Jag har redan klämt Hamlet och har laddat ner en massa gamla godingar på projekt Gutenberg. Litteraturnördens drömjul!

3 kommentarer:

  1. Oj, så roligt! Jag älskar frågesporter. Vi brukar göra den här med familjen, men i år blev det inte av. Så vad klarar litteraturvetaren (utan internet)?

    -Fyra på raken, utan minsta ledtråd. (2,4,5,6)
    -Två med lite funderande och ledtrådar. (7,8)
    -Tre där jag med ledtrådarnas hjälp (troligen) kunde identifiera författaren, men inte är säker på verket. (3,9,10)
    -En där jag har initialerna, könet och språket, men inte kan komma på vem det är. (1)

    Jag är rätt nöjd:-) (Fast det är pinsamt att den som jag öht inte kommer på är från mitt huvudämnes språkområde...)

    Jag är lite avis på din Kindle. Får man kanske titta (kolla in) på den nån dag?

    SvaraRadera
  2. Visst får du kolla! När öppnar ni igen?

    Mina på raken var samma som dina. Förstås. Och B. S. var också den jag knäckte sist, med hjälp av internet. Kunde inte låta bli, och hade aldrig fixat det på egen hand. Lycka till!

    SvaraRadera
  3. Vi har öppet hela tiden - alla vardagar 9-16 :-) Fr.o.m. måndag som normalt.

    B.S. kom jag på när jag hyllyterade svensk skönlitteratur idag och kollade lite i hyllan. Då slog det mig att ajo, han har ju skrivit sånt också ;-)

    SvaraRadera