söndag 17 juli 2011

His dark materials

är riktigt bra sommarläsning. Det är en fantasytrilogi för ungdomar skriven av Philip Pullman, samma farbror som skrev Fyrverkerimakarens dotter som blev en underbar familjepjäs på Svenskis för ett antal år sedan. Första delen, Northern lights, gjorde mig lite konfunderad första gången jag läste den, och därför orkade jag aldrig igenom den andra boken, The subtle knife.

Huvudpersonen heter Lyra och är en vildvuxen och egensinnig elvaårig flicka som gör vad som faller henne in och är helt okvinnlig och otillgjord. Ganska kantig, helt enkelt. Hon är ju som du! sade min mamma när jag berättade om boken, och det gav mig en tankeställare. Ja, jag antar att jag kan uppfattas som sådan. Fast lite kvinnlig är jag väl, och stolt över det, men det är ändå inte ett adjektiv som folk i första hand skulle använda för att beskriva mig. Och jag önskar jag var ännu mindre tillgjord, för tillgjord känner jag mig ibland och gillar det inte.

Men det som störde mig med den första delen är att det går så illa för barnen, och att de vuxna är sådana svekfulla rövhål. Vid första läsningen blev jag helt enkelt förvirrad eftersom boken inte motsvarade mina förväntningar på en barnbok. Men nu när jag läste om den, och läser vidare och vet vad jag har att vänta mig, hittar jag en massa fina poänger i den. Livet är inte Bullerbyn, varken i vår värld eller i Lyras. Men trots att föräldrarna sviker hittar hon andra vuxna som älskar henne, är villiga att ta henne till sig som sin egen och offra sitt liv för henne. Och hon, som från början inga föräldrar hade men som sedan fick ett par ärkesvin,
kan osentimentalt konstatera att hon inte behöver älska sina dagars upphov utan kan välja vem hon vill älska och vem som är värd att se upp till.

Den andra delen är väl inte direkt tjofaderittan den heller, men den är mycket spännande och nu är jag lite sur på att jag har lyckats förlägga del tre och måste vänta på att den kommer till min bibba innan jag kommer vidare. Eller så måste jag bara leta lite till.

3 kommentarer:

  1. Hej! Vi hann visst inte ses men det gör vi ju snart på den stora festen! Jag blir glad av din blogg. Det var allt.

    Och att barn behöver få veta att det finns jävligheter här i världen, att man dör och att alla människor inte är goda men att de flesta nog är bra typer. En ärlig syn på livet helt enkelt. Vissa böcker är väldigt bra på det sättet. De flesta av Astrid Lindgrens, till exempel. Kanske inte just Bullerbyn men Pippi, Emil, Madicken, Lejonhjärta och Mio, min Mio.

    SvaraRadera
  2. Jag tycker också de är riktigt bra. Och min dotter har alla tre böckerna signerade av Philip Pullman. Jag minns hur stolt hon var när hon själv ställde sig i kö på bokmässan för många år sen.

    SvaraRadera
  3. Tack, Lena! Det ska bli roligt att se alla på kalaset. Och jag blir glad av din blogg med!

    Ulla: nu har jag svalt de sista smulorna av läspaketet. Det var bra, men väldigt dystert. Jag ville veta hur det gick med Wills mamma, till exempel, och för Mary. I hyllan har jag Pullmans senaste vuxenbok: The good man Jesus and the scoundrel Christ. Det ska bli kul att ta sig an den och Pullmans syn på Jesus. His dark materials har ju ett påfallande ateistiskt budskap.

    SvaraRadera