fredag 1 juli 2011

Responsibly gay-friendly Helsinki

står det på en affisch på järnvägsstationens bangård. Fast jag är inte helt säker, för efter en natts sömn intalar jag mig att jag har läst fel: så förbryllande tycker jag budskapet är. Hur tolkar ni texten?

Är Helsingfors gayvänligt för att bära sitt tunga samhällsansvar? Eller anser staden att man nu må böga då, så länge man gör det ansvarsfullt? Eller finns det någon tolkning som det på riktigt är någon mening med, men som jag helt enkelt har missat?

I och för sig hejar jag på ett ansvarsfullt beteende i största allmänhet, inte minst när det gäller kärlek och sex. Jag menar, slarvig promiskuitet kan få oönskade konsekvenser. Men inte fan är det gayfolket som sätter oönskade barn till världen eller gör de aborter Päivi Räsänen nu vill minska (vilket i och för sig också är en god idé, trots att KD och jag kanske har lika olika lösning på problemet).

Jag är förbryllad över stadens budskap och tror att jag kanske har drömt ihop hela affischen.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar