tisdag 8 mars 2011

Om att sätta andras ungar på plats

Jag var i stora shoppinggallerian för att köpa hårsnoddar i storlek tvååring och passade på att dyrka mammon på Polarn och Pyret, under förevändning att tvååringen behöver vårkläder. Jaja, jag erkänner att snoddarna bara var ett svepskäl. Nå, butiken i fråga är ju inte dummare än att de har en massa roliga leksaker för att ungarna ska trivas och börja tjata om att få komma tillbaka. Efter en liten stund vid butikens tågbanebord får dottern sällskap av tre lite äldre barn: två svartklädda killar, kanske sex och fyra år gamla, som resolut tar för sig av tågen och börjar leka, och en rosa liten syster, eventuellt tvilling till den yngre brodern, som ställer sig bredvid och ser på. Jag påpekar att brorsorna kunde dela med sig av tågen så att alla får vara med och leka, men blir ignorerad. Deras morsa tittar frånvarande på leken och backar upp mig, ganska oengagerat, men så var det inte mer med det. Jag insisterar, varvid ungen med tre tågvagnar pliktskyldigast slänger åt mig en vagn, som flickorna får samsas om. Det löser sig så att systern får vagnen, medan min dotter får leka med lyftkranen som har roliga rattar som snurrar. Då blir det fart på den svartklädda fyraåringen, som hotfullt ställer sig framför min lilla tjej, bröstar sig, gör aggressiva miner och talar om för henne att tåg och lyftkranar minsann inte är några leksaker för flickor, utan att de är stora pojkars egendom.

Då passade jag på att värma upp inför kvinnodagen genom att spänna ögonen i karln och fråga honom vad han pratar för strunt, och påminde det lilla egomonstret om att att leksakerna är butikens och till för alla. Jag menar, nu var det fan att en muppig fyraåring ska tala om för min dotter vad hon får och inte får leka med. Och hans agenda var ju helt genomskinlig: han ville ha alla tågvagnarna själv, förstås. Och det var där och då jag blev påmind om att de är precis vad det handlar om, hela livet. Vi upprätthåller rollerna för att slippa bli hotade, för att slippa dela med oss.

Det deprimerande var att deras syster verkade helt van vid att få stå vid sidan om och se på, och eventuellt leka med vad som blir över från brorsornas bord. Hon gav mig en förvånad och tacksam blick när jag gav henne en tågvagn att leka med. Barnens mor handlade kläder och var helt ointresserad av vad ungarna gjorde, och tyckte väl att jag var en besvärlig kärring som lägger sig i, vilket jag tänker fortsätta vara till döddagar.

Men ponera att N hade varit en liten kille. Då hade det inte längre handlat om pojkar och flickor, utan om vanligt hyfs och pli. Hur hade morsan deras reagerat då? Man delar med sig så att alla får vara med och leka. Punkt slut. Det är sorgligt att många anser att hälften av alla barn inte omfattas av vanligt hyfs och pli, för att de är flickor.

8 kommentarer:

  1. Jenny, du är min hjälte! Jag försöker också vara så där fiffig, men lyckas sällan i verkliga livet. Hurra för dig!

    SvaraRadera
  2. "It takes a village!" Tacka vet jag besvärliga kärringar som orkar lägga sig när det behövs! Det är skrämmande hur tidigt de börjar rota sig, "kvinno- och mansrollerna".

    SvaraRadera
  3. Jag skulle nog våga påstå att samma situation hade uppstått om N varit pojke. Han var större, och han ville ha leksakerna. Jag tror han ger fan i vilket kön N har, så länge som han kan roffa åt sig. Kvinnodagen i all ära men jag tycker inte man alltid skall utgå ifrån att det är frågan om könsdiskriminering bara för att det handlar om kvinnor och män.

    SvaraRadera
  4. Simon: I det här fallet sade han att tåg är pojkleksaker som flickor inte får leka med, och på basen av det drog jag mina slutsatser. Nu är ju Nora flicka så vi lär inte få veta vad han skulle ha sagt om hon hade varit pojke, men i egenskap av Noras far hoppas jag att du också hade ingripit! Oavsett anledningen till att hon, och killarnas syster, inte fick vara med och leka.

    SvaraRadera
  5. Hurra för besvärliga kärringar, we make the rocking world go round!

    SvaraRadera
  6. Fint att flickorna kommit så långt att de leker med tåg och grävskopor. Pojkar är så indoktrinerade i könsroller i vårt samhälle att du lär få shoppa länge innan du ser en pojke sätta sig ner och leka med "flickleksaker". Så fullkomlig är förtrycket att få ens ifrågasätter det att pojkarna inte trampar på flickornas domäner.

    -john

    SvaraRadera
  7. Fint skrivet Jenny! Med två pojkar på 9 och 5 år, och en flicka på snart 3, så får man nog hela tiden vara närvarande och se till att _ingen_ av dem blir överkörd (för de turas om vem som är "boss"). Och jag menar inte att jag sitter där och säger vad de ska göra, utan just att ha öronen öppna och försöka lära dem att alla är individer och därför ska bemötas med respekt. Det är lite som med tvåspråkigheten, jag får vara den där tråkiga tanten som ständigt påminner om att inte blanda språken... Helt på samma sätt måste man som förälder påminna om att det inte finns flick- eller pojkfärger eller leksaker. Och lära barnen att dela med sig. Alltför ofta är det nog föräldrarnas lättja som gör att barnen beter sig illa. Då man inte "orkar" lära dem grunderna hemma, så kan man ju inte anta att de ska kunna bete sig respektfullt annastans heller. (och inte för att jag heller varenda en gång orkar ingripa på rätt sätt, men någon konsekvens måste man ju ha för att det ska fungera)

    SvaraRadera
  8. Kollektivt tack, Jenny. Bra rutet! ...och mer sånt! din Brylling...eller nåt

    SvaraRadera