söndag 12 januari 2014

Bästa sortens kappvändare

I fredags tog jag ett rätt sent tåg hem, och någonstans vid Böle ungefär hörde jag en man med hög röst dundra "Suomessa puhutaan suomea!" (i Finland pratar vi finska!). Repliken var riktad mot två ryska män som samtalade med varandra på sitt modersmål. Jag, som precis avslutat ett ingalunda viskat telefonsamtal på svenska höjde min röst och kontrade med "Suomessakin puhutaan just tasan sitä mitä haluaa" (också i Finland talar var och en precis vilket språk den vill), varpå en annan kvinna hojtade att karln skulle göra klokt i att själv lära sig några språk.

Varpå mannen vände sig till ryssarna och bad om ursäkt, förklarade att han skämtat och inte hade menat något illa.

Taffligt, ja, men ändå ett u-sväng i rätt riktning.

4 kommentarer:

  1. Voi va jag känner igen denna situationen, just från tåget eller bussen!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tyvärr, ja. En del har ett behov av att få sina egna bristande språkkunskaper att framstå som en defekt hos andra.

      Radera
  2. Men wow, hurra för dig och mannen som gjorde u-svänget!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack, Anna! Vad kul att du läser här - nu hittade jag länken till dina bloggar också!

      Radera