onsdag 2 november 2011

Profeten Muhammed

Nu tycker jag inte att Muhammed ska gå friare än andra heliga, och jag går själv ganska hårt åt de heliga här på bloggen och annanstans. Men är det inte lite stolleprov att publicera karikatyrer på honom till höger och vänster? Lite att tigga om stryk. Det är varken särskilt nytänkande eller originellt längre och sällan är nu de där karikatyrerna så där jätteroliga. Åtminstone inte de jag har sett.

Så när jag nu hör i nyheterna att en Muhammedkarikerande tidningsredaktion i Frankrike utsatts för mordbrand undrar jag om inte försäkringsbolagen har en klausul någonstans om att försäkringar inte täcker "olyckor" som drabbar tidningar som häcklar Profeten. De har ju klausuler för det mesta så jag tycker "irritera muslimer" är en typisk punkt som säkert är finstilt.

1 kommentar: