måndag 6 juni 2011

Nu bär det neråt

Det trista med att läsa ut fantastiska böcker är medvetenheten om att det nu med nödvändighet bär neråt: en lika bra bok som The book thief av Markus Zusak kommer inte att korsa min väg i rasket, är jag rädd. Det är döden som berättar en ung flickas berättelse om tiden och händelser i Nazityskland. Det är en berättelse så full av kärlek, vänskap och mod att jag mer än en gång fick tårar i ögonen. Liesel Meminger snattar böcker och lyckas gång på gång lära sig älska, hoppas och tro trots att livet, och framför allt Führern, gör sitt bästa för att jävlas. Och då är jävlas dagens underdrift. Läs den! Själv tröstar jag mig med Nils Holgerssons underbara resa genom Sverige. Den är bra den med. Även om det bär neråt blir det åtminstone en mjuklandning.

1 kommentar:

  1. Jag älskade The Book Thief. Plockade den ur bokhyllan slumpmässigt hos mina föräldrar under julen, läste första sidan och kunde inte lägga den ifrån mig. Ännu ibland tänker jag på Liesel!

    SvaraRadera