torsdag 9 oktober 2014

Torsdag – varken morsdag eller Norsdag



Innan jag fick barn var måndagen veckans värsta dag. Numera är det utan tvekan torsdag. På måndag är jag i allmänhet hyfsat utvilad och har fått tanka familjemys – jag är med andra ord mer än redo att gå till jobbet som omväxling. Visst önskar jag att helgerna vore längre och jag fick mer tid för familj, vänner och hem, men åtminstone är jag utvilad och har fått tanka ett par dagar med inte fullt så bråttom iväg om morgnarna.

På torsdag, däremot, är jag trött, och när jag vaknar på morgonen är det två hela arbetsdagar kvar. Jag röjer så gott det går men med jobb, barn och någon form av socialt umgänge i veckan är det knappt värt att försöka hänga med. Eller försöker gör jag, vilket eventuellt resulterar i att kaoset är aningen mindre på någon front men det är svårt att avgöra. Min mor gjorde en gång misstaget att komma hem till oss oinbjuden en torsdag och konstatera att mitt hem ser ut som reven – och blev körd på porten. Hjälp till eller håll tand för tunga, tänker jag.

På grund av någon resursgrej börjar förskolan en timme tidigare en gång i veckan. För vår grupps del blev det TORSDAG. Under mammaveckan har Nora ännu aldrig kommit i tid. Det är som det är med det. Att vi överhuvudtaget kommer fram någorlunda sams räcker gott för oss.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar