onsdag 10 juli 2013

Om att ta saker i egna händer

Vår inrikesminister Päivi Räsänen har under missionsdagarna i ett tal sagt att Bibeln är ett viktigare rättesnöre än lagen i vissa frågor, till exempel i frågan om abort. Nu förstår jag inte riktigt hur hon kan tänka att hon som minister, det vill säga representant för rikets verkställande makt, kan säga att religiösa skrifter smäller högre än rikets lag. Anse det kan hon ju naturligtvis, men det finns gränser för vad man får säga om man innehar en ministerpost. Det är fler som tycker som jag - två privatpersoner har anmält henne till JO och rättskanslern - och jag hoppas att detta får följder: om inte andra så en diskussion om vad man som minister kan uppvigla till. Jag är inte lika säker på att Räsänen vill tillåta andra religiösa samfund samma egenmäktighet, och framför allt ser det ut om om egenmäktigheten bara gäller hennes egen bibeltolkning. Är vi bokstavstrogna finns det väl en viss diskrepans i att Räsänen är minister, kvinna som hon är.

Klart som fan att abort är en jävligt knepig fråga. I princip. I praktiken är det ändå solklart att barn har rätt att födas önskade. Jag menar inte att alla barn som föds är så önskade som de förtjänar att vara, men faktum är att det är de finländska barn som adopteras är försvinnande få. De som väljer abort har rätt att få den skickligt utförd i trygga förhållanden. Ingen vinner på att det föds alkoholskadade barn, för att nämna ett exempel. Jag anser att Finlands lagstiftning om fri abort till vecka tolv, med undantagstillstånd fram till vecka tjugonågonting, är väl underbyggd och rimlig.

TILLÄGG:
Ser för övrigt att Basse slår huvudet på spiken i sin senaste stripp. Läs!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar