tisdag 20 november 2012

Filmtips

Medan jag sjukstugade mig passade jag på att se Jonas Gardells miniserie Torka aldrig tårar utan handskar på SVT Play. Den ligger kvar bara en dag till, så passa på nu! Och kläm alla tre delarna. För den är så oändligt fin. Det är så vackert och sorgligt på så många olika plan, och samtidigt stundvis lätt, roligt och svindlande lyckligt. Man behöver inte ET:s emotionella intelligens för att räkna ut att det inte var lätt att vara homosexuell i början av 80-talet, men när Jonas Gardell berättar sina vänners historia och hur de förnekades, normaliserades och osynliggjordes, i synnerhet sedan aids kom, får man en smärtsam insikt i hur det verkligen var. Och förnyad kraft att kämpa för ett samhälle där det finns plats för alla som följer Kamomilla lag (Man ska inte plåga andra, man ska alltid bjuda till, men för övrigt kan man göra som man vill, från Folk och rövare i Kamomilla stad) och där ingen blir diskriminerad på grund av vem man är.

Sedan såg jag The Fall, eftersom min syster hållit på att tjata hål i huvudet på mig om att jag borde se den. Bara att regissören är ingen mindre än Spike Jonze gör att den blir intressant, men framför allt för att den kvinnliga huvudrollen är en sexårig flicka som påminner om min dotter.



Inte bara på grund av flätorna (fast Nora är blondare) och de blå ögonen, utan också till sättet. Vilket är en  smickrande liknelse, för maken till charmig unge får man leta efter. Filmen handlar om en man och en flicka som träffas på ett sjukhus där de båda ligger efter att ha fallit. Han är förlamad och vill dö, hon har brutit armen och springer omkring och klåfingrar och är nyfiken på alla på sjukhuset. Han mutar henne med sagor för att hon ska stjäla morfin åt honom för att han ska kunna ta livet av sig, och där börjar deras vänskap. Den är svår att få tag i på laglig väg, men helt klart värd att ses.

Sedan såg jag Top Gun, mest för att jag inte hade sett den. Den kom på tredje plats.

4 kommentarer:

  1. Huuuu, jag titta att vad ÄR detdär för grrrrrymma tår :) uschiiii! Men de var ju helt normala :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag märkte först nu att Alexandrias fingrar kan se ut som långa monstertår!

      Radera
  2. Hahahaha! No shit, på tredje? Själv tyckte jag Top Gun var JÄTTEBRA när jag såg den. På Göteborgs största bio, höstterminen i ettan, i sällskap med mitt första riktiga kompisgäng.

    Håller helt med om Torka aldrig tårar, för övrigt.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag är ju lite starstruck över att du läser här, du vars blogg jag läst i så många år!

      Försök hitta The Fall! Av någon anledning tror jag, utan att känna dig personligen, att du skulle gilla den.

      Radera