torsdag 8 mars 2012

Seså, lilla vän

... är min sammanfattning av vad marknadskrafterna har gjort internationella kvinnodagen till. Här får du några rosor/en heldag på spa/ett elektriskt fotbad för att du är så ljuvlig och för att ni kvinnor har det så svårt. När ni står vid spisen och föder barn. Nu kan du faktiskt sluta klaga resten av året. Okej?

Samma dag läser jag i husis Isabella Rothbergs recension av en dokumentär om kvinnohandel, The price of sex, som visas i tv i kväll. "När jag blev gravid fördubblades mitt pris" säger en av kvinnorna. Det här hör till det jävligaste av miljoner exempel på varför det behövs en internationell kvinnodag.

Jag klagar och bråkar i rätt liten utsträckning för min egen del, men jag vägrar gå med på att min dotter ska hunsas och tvingas in i en roll där hon förväntas stå ut med dumdryga killar som tillåts vara dumdryga för att det mer eller mindre förväntas av dem. Nu går hon på ett alldeles utmärkt dagis, så särskilt många tecken på att hon i sin vardag tvingas stå ut med bråk för att hon är flicka har jag inte sett. I hennes grupp finns en bråkstake, och han råkar  vara kille, men han har också en mycket förnuftig mor och på dagis jobbar de hårt på att lösa problemen och på sista tiden verkar det ha lugnat sig. Till all lycka visar Nora också tecken på stark integritet, och jag hoppas att hon aldrig ska stöta på problem i samhället för att hon vägrar låta sig hunsas.

Folk (läs män) klagar på att det inte finns en internationell mansdag. Det tycker jag att det alldeles utmärkt väl kunde finnas, och jag hoppas att inte heller den ska bli en steak and blowjob-day, utan en dag då man synar manlighet och dess begränsningar ur ett jämställdhetsperspektiv. Fast inte fan tänker jag ta initiativ till en sån. Lika lite som det är mitt fel att det saknas manliga förebilder i skolorna. Om män saknar manliga förebilder i skolorna ska de se till att bli manliga förebilder i skolorna.

Äh, jag ger sista ordet till Märta Tikkanen:

Behåll dina rosor
duka av bordet
istället

behåll dina rosor
ljug lite mindre
istället

behåll dina rosor
hör vad jag säjer
istället

älska mig mindre
tro på mej mera

Behåll dina rosor!
(Århundradets kärlekssaga, 1978)

6 kommentarer:

  1. Heja dig, du är min förebild på kvinnodagen! Av många orsaker, men blant annat för att du säger och skriver det många bara tänker och tycker och dessutom lever som du lär.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack, finaste. Vet du, du är ingen dålig förebild själv heller. Kram! Hoppas vi ses riktigt snart!

      Radera
  2. Svar
    1. Jenny du är min hjälte! Jäkla bra formulerat.

      Radera
    2. Tack! Är du med och reclaimar kvinnodagen?

      Radera