söndag 4 mars 2012

Missa inte Matteuspassionen!

Jag har ägnat helgen åt att sjunga. Om knappt tre veckor, lördagen den 24 mars, uppför Lyran och Akademen och barockorkestern Opus X Matteuspassionen i Johanneskyrkan. Det var underbart att sjunga, som massage för både kropp och själ. Vår fantastiska dirigent Kari Turunen sade att det här blir den bästa version som uppförs i Finland i år, och det sade han på allvar. Karln är klok, så jag tror att han har rätt.

Vi gjorde den för fem år sedan och det var mitt livs finaste körminne. I år har många av sångarna varit med förr, och därför har vi haft mer tid att öva nyanser, tolkning och frasering. Jag känner mig säkrare, vi vågar sjunga lite långsammare och det är äkta njutning att få gå på övning. Kom och lyssna och avgör själva: alla borde höra detta storverk live minst en gång i sitt liv. Biljetter fås t.ex. av mig.

Det handlar om storartad tonsättning av en av världslitteraturens vackraste sagor: Matteusevangeliets tolkning av vad som hände i Jerusalem den påsk då Jesus korsfästes, dog och blev begraven.

1 kommentar:

  1. Jag hörde den för dem år sen och vill absolut höra den igen :-) Jag hoppas att En Viss Person kommer ihåg att lägga undan piletter åt oss bara.

    Det är lustigt, jag är väldigt okyrklig och icke-religiös (el t.o.m. anti- ibland), men många av mina finaste musikminnen är religiös musik. Bach är förstås i en klass för sig hursomhelst (alien).

    SvaraRadera